نقاب هنر

نقاب هنر

جایی برای معرفی آثار
نقاب هنر

نقاب هنر

جایی برای معرفی آثار

تنها حیوانات!


Only the Animals

معرفی فیلم «تنها حیوانات» اثر دومینیک مول


داود احمدی بلوطکی

وقایع در داستانِ این فیلمِ دیدنی، به ترتیبِ زمانی دیده نمی‌شود. این سبک، بطور کاربردی‌تر در فیلم (Crash) و بصورت پیچیده‌تر در فیلم (Memento) مورد استفاده قرار گرفته است. من موافق این هستم که پرتاب مخاطب در دل رفت و برگشت‌های زمانی و مکانی فیلم باید هدفی داشته باشد و اضافه کردن لایه‌هایی از رمز، در موردهای مناسبتی، فقط می‌تواند فیلم را تخیلی کند. در فیلم«تنها حیوانات» اما، روایت در داستان به دلیل دیگری دارای این‌گونه پرش است. دومینیک مول، سعی دارد تا برای فعال نگه داشتن ذهنِ مخاطب در طول فیلم، از این ساختارِ هوشمندانه استفاده ‌کند. نتیجه اما، فیلمی شده است که اتفاقاً مخاطب را تشویق به غرق شدن در معما می‌کند. یکی پس از دیگری.

دومینیک مول، کارگردان خوش‌فکر فرانسوی، به مخاطبانش فیلمی مرموز، مهیج و تاحدی جذب‌نشدنی را تقدیم کرده ‌است.

فیلم‌های او یادآور فیلم‌های کارگردان صاحبِ سبک و یکی از مؤلفان موج نوی فرانسه «کلود شابرول» است.

فیلم«تنها حیوانات» او، ما را به نوبت، با 5 کاراکتر اصلی به ظاهر نامربوط آشنا می‌کند و در ادامه، با هم‌پوشانی آن‌ها در بخش پایانی فیلم، تکه‌های پازل‌ را کنار هم می‌چیند. این افراد بخش‌های تشکیل‌دهنده فیلم را فراهم می‌کنند که مانند یک ابزار مهم در جعبة موسیقی پیچیده عمل می‌کنند. با اینکه هر یک از آن‌ها، یک داستانِ کوتاه و یک فیلمِ کوچکِ مستقل را در دل فیلم اصلی اشغال می‌کند اما خود این شخصیت‌ها، در نموداری وسیع‌تر بنام سرنوشت قرار دارند. در نموداری که در این فیلم بدست جادوگری بنام «پاپا سانو» طراحی می‌شود و بطرز عجیبی زندگی آن‌ها را تحت کنترل در می‌آورد.

هر پنج شخصیت اصلی فیلم، در حال رفع نیاز خود به دوست داشتن هستند. نیازی که منجر به انتخاب‌های بد و در عین‌حال، متصل به هم می‌شود.

در ابتدای فیلم ما جوانی را در ساحل‌عاج می‌بینیم که با موتورسیکلت، بزی را به «پاپا سانو» به عنوان قربانی اهدا می‌کند. فلسفة فیلم هم در رابطة مرموز بین«پاپا سانو» و یکی از شخصیت‌های فیلم مطرح می‌شود. در یک دیالوگ کلیدی:

-        تصادف از تو قوی‌تره احمق!

برخلاف نام فیلم، داستان به موجودات انسانی می‌پردازد. انسانی که در حسرت چیزی است که نمی‌توانند و یا نباید داشته باشد.  

در نهایت، این فیلم یک داستان هشدار دهنده برای تنهایی در بین ما است. هشداری که یک قدم دورتر از عشق قرار دارد. فیلم نشان می‌دهد که خطر تبدیل شدن عشق به یک حماقت، برای همه امکان‌پذیر است و بدنبال خود تاوان دارد. تاوانی که در این فیلم جان آدم‌ها را می‌گیرد.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد